The Ordinary – Vitamin C Suspension 23% + HA Spheres 2%: THE WOOOOOOORST

Jag har sedan den här recensionen gett The Ordinary en ny chans och beställt hem Advanced Retinoid 2%, Salicylic Acid 2% Solution, Glycolic Acid 7% Toning Solution samt Coverage Foundation (vars väntelista är löjligt lång), men in the meantime…enjoy the lustmord.

rec-the-ordinary-vitamin-c-01

Vad är det? Vatten- och silikonfritt c-vitaminserum för att ljusa upp pigmentfläckar, jämna ut hudtonen och minska hudens ålderstecken. Numera förpackad i tub!

Vad är det i? Askorbinsyra, den renaste formen av vitamin C (men samtidigt den som oftare framkallar irritation) och hyaluronsyra. 23% askorbinsyra är mycket, och visst känns det vid applikation.

INCI: ASCORBIC ACID, C13-15 ALKANE, ISODECYL NEOPENTANOATE, DODECANE, ISONONYL ISONONANOATE, ACRYLATES/ETHYLHEXYL ACRYLATE CROSSPOLYMER, ETHYLENE/PROPYLENE/STYRENE COPOLYMER, SILICA DIMETHYL SILYLATE, ETHYLHEXYL PALMITATE, COCO-CAPRYLATE/CAPRATE, SODIUM HYALURONATE, GLUCOMANNAN, BUTYLENE/ETHYLENE/STYRENE COPOLYMER, BISABOLANE, TRIHYDROXYSTEARIN, BHT.

Den enda ingrediens som flaggas hos COSDNA är Ethylhexyl Palmitate (4), ett derivat av palmolja som ofta används som substitut för silikon. (Källa)

rec-the-ordinary-vitamin-c-02

Passar för: Alla hudtyper utom känslig. Börja långsamt och vänj huden försiktigt för att minska risken för irritation.

Doft och konsistens: Typ doftlös men med samma metalliska air som alla vitamin C-serum har. Konsistensen är intressant och obehaglig, faktiskt, i alla fall i mitt tycke – man har valt att blanda ner finmalet askorbinsyrepulver i en lotionliknande formula, vilket gör att serumet känns både kornigt och flottigt och som även gör att jag drar mig för att använda det.

Applicering: Direkt efter rengöring och toner. Jag låter serumet sjunka in 10-15 minuter innan jag går vidare med fuktkräm, och den flottiga konsistensen gör att jag helst applicerar det till kvällen.

rec-the-ordinary-vitamin-c-03

Vad är bra? Hyfsat god effekt på mina pigmentfläckar om än inte så god som jag hoppats. Jag upplever att min hy har en fin lyster, men jag har testat bättre. Det låga priset gör dock att det inte känns som någon större ekonomisk förlust.

Vad är mindre bra? Konsistensen är THE WORST.

the-worst

Den oljiga känslan är en sak, det har jag inget problem med eftersom jag ändå föredrar serumet till kvällen, men kornigheten…som att gnugga ett smörigt sandpapper mot huden. Fanskapet rullar av om man applicerar för mycket också.

Pris: 30 ml/£4.90 (Victoria Health)
Betyg: 1/5

One comment

Kommentera

