The Ordinary – Glycolic Acid 7% Toning Solution

the-ordinary-glycolic-acid-toning-solution-01

Nu ska jag prata om ännu en favoritprodukt, Glycolic Acid 7% Toning Solution från The Ordinary! Jag tror knappt att det finns tillräckligt med ord för att beskriva hur mycket jag älskar den här exfolieraren.

Vad är det? Mild men potent exfolierande toner med pH på 3,8. När det gäller exfoliering bör pH-halten ligga lägre än hudens egna på 5,5-6 för att kunna verka så effektivt som möjligt – ju lägre pH, desto ogästvänligare för t ex bakterier.

Vad är i? Glykolsyra, en pålitlig och stabil ingrediens. AHA är bra på att ge lyster åt glåmig hy, jämna ut hyperpigmentering, ta bort döda hudceller från hudytan så att fräsch hud kan komma fram – och så är den fuktgivande också!

INCI: Aqua (Water), Glycolic Acid, Rosa damascena flower water, Centaurea cyanus flower water, Aloe Barbadensis Leaf Water, Propanediol, Glycerin, Triethanolamine, Aminomethyl Propanol, Panax Ginseng Root Extract, Tasmannia Lanceolata Fruit/Leaf Extract, Aspartic Acid, Alanine, Glycine, Serine, Valine, Isoleucine, Proline, Threonine, Histidine, Phenylalanine, Glutamic Acid, Arginine, PCA, Sodium PCA, Sodium Lactate, Fructose, Glucose, Sucrose, Urea, Hexyl Nicotinate, Dextrin, Citric Acid, Polysorbate 20, Gellan Gum, Trisodium Ethylenediamine Disuccinate, Sodium Chloride, Hexylene Glycol, Potassium Sorbate, Sodium Benzoate, 1,2-Hexanediol, Caprylyl Glycol (COSDNA)

the-ordinary-glycolic-acid-toning-solution-02

Passar: Alla, såvida du inte är känslig mot AHA.

Doft och konsistens: Som vatten, doftar jordigt. Å andra sidan har jag aldrig stött på en syra som doftar gott.

Applicering: På kvällen, efter rengöring. Jag dränker in en bomullspad och gnor runt ett par varv i ansiktet, låter sitta i 15-20 minuter och följer upp med fuktgivande toner, serum och fuktkräm.

the-ordinary-glycolic-acid-toning-solution-03

Vad är bra? Exakt allt. Den är billig, dryg, effektiv och samtidigt så mild att den kan användas varje kväll utan risk för överexfoliering. Min hy känns klarare, texturen har förbättrats och jag upplever själv att jag ser slätare ut än vanligt.

Vad är mindre bra? Doften är väl inte den härligaste.

the-ordinary-glycolic-acid-toning-solution-04

Pris: 240 ml/£6.80, Victoria Health
Betyg: 5/5

4 thoughts on “The Ordinary – Glycolic Acid 7% Toning Solution

    • Des skriver:

      Jag har testat microneedling (eller dermapen, beror på vad salongen kallar det) men bara på salong, skulle aldrig göra det själv hemma. Det känns för riskabelt.

      Gilla

  1. Ulrika skriver:

    Har fnulat på denna ett tag nu. Din recension har hjälpt mig att ta beslutet. Löp och köp! El iaf löp till närmaste datorenhet och beställ.

    Gilla

Kommentera

