Etude House – Moistfull Super Collagen CC Cream

rec-etude-house-moistfull-super-collagen-cc-cream-01

Vad är det? CC-kräm fullspäckad av välgörande ingredienser som niacinamide, adenosin, extrakt från baobabträdet samt 30% kollagen, vilket sägs öka hudens elasticitet, spänst och lyster. Den innehåller också ett SPF på 33 med PA++.

rec-etude-house-moistfull-super-collagen-cc-cream-02

Hur funkar det? Den här CC-krämen skiljer sig en hel del från den CC jag testat tidigare från Etude House, både täckning och känsla. Super Collagen är tjockare i konsistensen och känns och uppför sig mer som en traditionell foundation. Den är också betydligt mer fuktgivande, nästan på gränsen till för fuktgivande för min blandhy och ett puder för att fästa är ett måste så att den inte glider runt på huden – samtidigt som den är oerhört skön att bära.

rec-etude-house-moistfull-super-collagen-cc-cream-03

Förpackningen är gjord av stadig, aprikosfärgad plast med pumpmunstycke som doserar precis rätt mängd produkt. Jag applicerar med en fluffig, rundad borste (Real Techniques Buffing Brush) men vill man hellre använda fingrarna gör man såklart det.

rec-etude-house-moistfull-super-collagen-cc-cream-04

Det finns två nyanser att välja mellan, N02 Light Beige och W13 Natural Beige, på bilden ovan syns N02 som är den nyans jag alltid har i Etude Houses BB- och CC-krämer. Generellt sett kan man säga att N02 är kall och ljus medan W13 är lite mörkare och lite varmare, men inte mycket.

+ Ger bra täckning och fin lyster. Då den är så pass fuktighetsgivande är den ingen risk för att jag känner mig uttorkad under dagen. Dryg, liten mängd räcker långt.
Bättre för en torrare hy än min.

INCI: Hydrolyzed Collagen, Butylene Glycol, Glycerin, Dimethicone, Titanium Dioxide (CI 77891), Ethylhexyl Methoxycinnamate, Pentaerythrityl Tetraisostearate, Trisiloxane, Polyglyceryl-4 Isostearate, Dicaprylyl Carbonate, Phenyl Trimethicone, Niacinamide, Hexyl Laurate, Cetyl PEG/PPG-10/1 Dimethicone, Zinc Oxide (CI77947), Ricinus Communis Seed Oil, Cyclopentasiloxane, Methyl Methacrylate Crosspolymer, Disteardimonium Hectorite, Cyclohexasiloxane, PEG-30 Dipolyhydroxystearate, Sodium Chloride, Aluminum Hydroxide, Stearic Acid, Caprylyl Glycol, Hydrogenated Castor Oil, Triethoxycaprylsilane, Beeswax, Ethylhexylglycerin, Adenosine, Copernicia Cerifera Wax, Disodium EDTA, Hydrolyzed Adansonia Digitata Extract, Adansonia Digitata Fruit Extract, Carbomer, Phenoxyethanol, Iron Oxides (CI 77491, CI 77492, CI 77499), Fragrance

Enligt COSDNA innehåller ett antal potentiellt acnetriggande eller irriterande ingredienser: Butylene Glycol, Dimethicone, Zinc Oxide, Ricinus Communis Seed Oil, Stearic Acid, Hydrogenated Castor Oil, Beeswax och Carbomer. Samtliga får 1-2 i poäng.

Pris: $34 (Yesstyle), $25.74 (W2Beauty), $21.70 (etudehouse2012, eBaysäljare).
Betyg: 4/5

8 kommentarer

  1. Gillar verkligen detta märke, jag har beställt special-Memeboxen som bara innehåller Etude House-produkter. Kan knappt bärga mig tills den kommer!

    Gilla

  2. Hej!

    Jag har en fråga som visserligen inte passar till just detta inlägg, men som du kanske kan svara på ändå… Nämligen, när man målar med nagellack som är glittriga, krävs det ofta flera lager, och jag har alltid supersvårt att få bort lacket sedan! Det sitter som sten!! Har du några tips?

    Tack för en bra blogg!
    Kram!

    Gilla

    • Använd ett särskilt glitterunderlack, som Isadoras Peel Off Base eller Depends dito. Funkar nästan för bra!

      Gilla

Lämna en kommentar