Rutin, redux

Det kom ett önskemål!

Det har varit jättekul att läsa hela din hudrutin för morgon/kväll, förstår att du säkert testar olika produkter ofta men kanske med det du kör just nu. Gärna detaljer så man får följa med i varje steg. Vet inte varför men tycket det är så himla intressant att läsa hur alla andra gör och vilka produkter man kombinerar.

Siri

Jag tänkte att istället för att spalta upp varje litet steg så kikar vi på basuppställningen, det vill säga de produkter som jag helst vill ha hemma och som jag vet att jag kan gå tillbaka till om huden krånglar. Jag har inte inkluderat masker och peels här, finns det intresse så kan jag såklart göra ett uppföljningsinlägg.

rutin-01

En välmående hy börjar med rengöring. Makeup tar jag bort med balm – just nu använder jag Ultra Watery Eoseongcho Cleanser, annars hyser jag en förkärlek för Clinique – innan jag går loss med Enzyme Powder Wash, som jag köper om och om igen tack vare det låga priset, det praktiska utförandet och det fantastiska resultatet. Det här är en av få rengöringar som verkligen gör skillnad för min hud.

Efter rengöring väljer jag en exfolierande toner, gärna en mildare variant som jag kan använda oftare utan att behöva oroa mig för eventuell överexfoliering. Mandelic Acid 5% Skin Prep Water är baserad på mandelsyra, en mild form av AHA, som även har antibakteriella egenskaper, och fast just den här tonern är en relativt ny bekantskap trivs jag väldigt bra i dess sällskap. För att applicera skvätter jag lite produkt på två blöta och urkramade bomullsrondeller, som jag sedan trycker över ansiktet och låter torka.

First essence kan tyckas vara ett onödigt steg, men jag som är yttorr uppskattar all återfuktning jag kan få. Starting Treatment Essence innehåller bland annat galactomyces, en jäst svamp späckad med antioxidanter, och som plumpar upp min törstiga hy. Ibland kompletterar jag med en fuktgivande toner, ibland inte.

rutin-02

Serum! Finns det något roligare? Det är det här ni ska lägga pengarna på, för det är serum som har effekt på huden – inte en fuktkräm. Det finns massor av så kallade aktiva serum på marknaden, men det är framför allt två ingredienser som har bevisade anti-agingegenskaper: vitamin C och retinol. Pure Vitamin C 21.5 Advanced Serum applicerar jag på morgonen direkt efter Starting Treatment Essence, jag håller inte på med någon särskild väntetid utan låter det bara sjunka in i huden.

Efter det här steget brukar jag vilja infoga någon typ av propolisampoule för att boosta lystereffekten jag får av c-vitaminet. Just nu testar jag Pure Heals Propolis 90 Ampoule, som jag känner sådär för, lystern är helt okej och det är inget fel på återfuktningen, men pipetten är usel och doften är lite unken.

Retinol, åh mitt retinol. Jag har provat många olika serum, inklusive tretinoin, dock går inget upp mot Dermaceutic. Jag applicerar Activ Retinol 1.0 varannan kväll ungefär och buffrar alltid med essence innan för att minska risken för irritation. Förut la jag alltid retinol direkt på torr, rengjord hud, men det blir jag alldeles för torr av i nuläget.

rutin-03

Ultra Time Return Eye Serum är världens bästa grej för ögonområdet och jag ska berätta varför i en recension snart. Stay tuned!

rutin-04

För känslig hud finns det inget bättre än La Roche-Posay. Basic, visst, men snällt och lugnande. Toleriane Ultra Nuit är en av de bästa nattkrämer jag testat: djupt återfuktande, härlig gelkonsistens och nöjd hud.

6 kommentarer

  1. Hej,
    Kanske en dum fråga 🙂
    Är cremen i vit flaska fr LRP en dagcreme?
    För övrigt har du via dina inlägg på insta hjälpt mig att få upp ögonen för deciem och deras märkliga sätt att bemöta sina kunder och följare… Tyvärr går jag precis och väntar på ett serum från noid som jag beställt via Åhléns hemsida. Hoppas det inte är så bra som de omdömen jag läst… 😦 För visst tillhör noid deciem?
    Kram fr Johanna

    Gilla

  2. åh, så du kombinerar mandelsyran med c-vitamin? är så sugen på mandelsyran men har varit rädd för överexfoliering i kombo med c-vit

    Gilla

Lämna en kommentar