La Roche-Posay – Toleriane Fluid

lrp-toleriane-fluide-01

La Roche-Posay är märket jag alltid vänder mig till när min hy känns bråkig, grinig eller allmänt irriterad, så där som den och för all del all hud kan vara ibland. Min favoritserie heter Toleriane och både natt– och dagkräm har en given plats i badrumsskåpet – där en ny kräm har fått göra dem sällskap!

Toleriane Fluide är en lätt emulsion speciellt framtagen för fet och kombinerad hy som även upplevs som känslig.

lrp-toleriane-fluide-02

INCI: Water, Squalane, Glycerin, Dipropylene Glycol, Carbomer, Sodium Hydroxide, Ethylhexyl-Glycerin, Caprylyl Glycol (COSDNA)

Ingredienserna är få för att minska risken för irritation och man har istället satsat på pålitliga fuktgivare och mjukgörare. Squalane är ett ämne som finns naturligt i kroppen, främst i lipidbarriären och sebum, där det fungerar som ett smörjmedel för att hålla huden mjuk och smidig, medan glycerin är fuktighetsbevarande och binder fukt bättre än många andra ingredienser på marknaden.

lrp-toleriane-fluide-03

Konsistensen är klassisk lotionkänsla, tunn men inte rinnig, den absorberas fort av huden och lämnar ingen hinna. På sommaren känns Toleriane Fluide given under mitt solskydd då det är så lätt och icke-klibbigt, är det varmt applicerar jag dock solskyddet direkt ovanpå serum. Fet hy uppskattar den lätta känslan och nedmattande finishen medan torrare hudtyper kanske vill toppa med en kräm vid behov.

Med det varmare vädret har min hud normaliserats från att i vintras vara torr som fnöske, och då är det super med en tunnare lotion. Särskilt en som fortfarande ger rikligt med fukt! Hyn är nöjd och då är jag också nöjd.

lrp-toleriane-fluide-04

Pris: 40 ml/£15 (+ frakt), Escentual
Betyg: 4/5

Lämna en kommentar