Moisture is the essence of wetness: e.l.f. – Hydrating Water Essence

elf-hydrating-water-essence-01

Hörni, jag har börjat med essence igen! Jag skalade ned en hel del på min rutin i somras när jag knappt ville ha några lager alls på huden, men någonstans där i början av november kände jag att det var helt rätt med mer fukt. November är ju överlag årets mest miserabla månad så jag behöver all tröst jag kan få… Anyway, Hydrating Water Essence tillverkas av före detta budgetmärket e.l.f. (visste inte ens att de hade hudvård i sortimentet) och har visat sig vara ett riktigt fynd, för vilken toppenprodukt det här är!

elf-hydrating-water-essence-02

INCI: Water (Aqua), Glycerin, Dipropylene Glycol, Trehalose, Niacinamide, Chondrus Crispus (Carrageenan) Extract, Coffea Arabica (Coffee) Extract, Cyclodextrin, Sodium Hyaluronate, Sodium PCA, Urea, Polyquatemium-51, Triacetin, Cocos Nucifera (Coconut) Water, Coceth-7, PPG-1-PEG-9 Lauryl Glycol Ether, PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, Disodium EDTA, Xanthum Gum, Phenoxyethanol, Caprylyl Glycol, Ethylhexylglycerin, Fragrance (COSDNA)

  • Niacinamide: också vitamin B3 eller niacin, har förmågan att ljusa upp pigmentfläckar orsakade av acne eller solskador. Den är stabil i sin sammansättning och påverkas inte av ljus och fukt, och den oxiderar inte som t ex c-vitamin. Upplever man bekymmer med ojämn hudton, rynkor, utbrott, minskad elasticitet och försämrad barriärfunktion bör man absolut inkludera niacinamide i sin dagliga rutin, såvida du inte är känslig mot just niacinamide eller lider av rosacea. Niacinamide kan nämligen orsaka rodnad i huden om man är känslig, vilket i sin tur kan förvärra rosacea. Värt att veta är även att niacinamide är som mest verksammast mellan 2% och 5%, allt utöver det är i princip meningslöst.
  • Hyaluronsyra: en sockermolekyl som kan binda vatten upp till 1000 gånger sin egen vikt, bidrar till att återfukta och plumpa huden.
  • Koffein: kraftfull antioxidant som piggar upp huden och ökar cirkulationen.
  • Kokosvatten: innehåller laurinsyra samt vitaminerna A och K. Laurinsyra är den primära fettsyran i kokosnöt, den återfuktar och kan till viss del bekämpa acne tack vare antimikrobiella egenskaper.

Hydrating Water Essence har en svag doft av något ”fräscht” som dock försvinner omedelbart vid applicering.

elf-hydrating-water-essence-03

Vid det här laget vet ni ju vad en essence är och hur den används, jag skakar ut en liten mängd i händerna och trycker in i huden efter rengöring. Produkten absorberas snabbt utan att lämna någon hinna, min hy känns enbart fuktmättad och redo för serumsteget.

Jag kan inte svära på att en essence är ett nödvändigt inslag i rutinen, men för mig hjälper den där extra skjutsen för att huden inte ska torka ihop under vinterhalvåret. Med Hydrating Water Essence får jag dessutom lyster och en utjämnande effekt på köpet, vilket inte ska föraktas.

elf-hydrating-water-essence-04

Pris: 150 ml/189 kr, Lyko (men säljs även lite här och var)
Betyg: 5/5

Lämna en kommentar